Trainerscursus: ‘Hardlopen is eigenlijk gecontroleerd stilstaan’

door Marlies Heetebrij
IMG-20160625-WA0004WIJCHEN – Wat is nu eigenlijk de essentie van hardlopen en het nut van loopscholing? Het begint in ieder geval niet bij hardlopen maar bij fit zijn, sterk en lenig, zo is de trainers geleerd tijdens een clinic.
IMG-20160625-WA0008
Vooral je romp moet sterk zijn, want van daaruit begint de loopbeweging. Krachttraining dus, twee keer in de week. Krachttraining is de basis, hardlopen de beloning. Nog een wijsheid: de basis van hardlopen is intern gericht, niet extern. Hardlopers willen in de eerste plaats zo hard mogelijk vooruit (extern). Belangrijker is er eerst voor te zorgen dat de rompspieren en alle spieren die voor coördinatie zorgen zijn geactiveerd (intern). Vandaar ook het gecontroleerd stilstaan, want dat kun je alleen als deze spieren zijn geactiveerd en sterk genoeg zijn.
stockfoto010Loopscholing
De volgende stap is loopscholing. Die moet niet alleen functioneel zijn, dat spreekt voor zich, maar vooral ook moeilijk. Niet fysiek, nee, hardlopers moeten er hard bij nadenken. Alleen dan zorg je ervoor dat de hersens snappen wat de spieren moeten doen. Er wordt als het ware een app-je geïnstalleerd in je hersenen om het hardlopen goed te kunnen uitvoeren.
Borst natmaken
Deze wijsheden leerden de trainers Bert Kalf, Wilko Melenhorst, Chantor van Beek en Marlies Heetebrij tijdens de clinic Speelse Loopscholing van Clemens Vollebergh bij AV Wijchen. De atleten van de loopgroepen van deze trainers kunnen de komende weken hun borst natmaken.

You may also like...