Mindful hardlopen, de eerste praktijkervaring

Hardlopen doe ik het liefst direct vanuit huis. De deur uit, de natuur in. Gewoon gaan. Ik ben graag buiten, ik houd van lekker in beweging zijn en het is goed voor mijn lijf. Onlangs ving ik op dat iemand zei: ‘Ik vind hardlopen weer leuk nu ik Mindful hardloop. Ik geniet weer.’ Dat klonk interessant. Genieten doe ik eigenlijk altijd als ik hardloop; van de beweging, van de omgeving en als mijn hoofd tot rust komt geniet ik optimaal. Loop ik dan Mindful, vraag ik me af. Wat zou er anders aan Mindful Hardlopen zijn?  Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

 

mindful, hardlopen

Mindful hardlopen aan de Ooijpolder

Deze nieuwsgierigheid bracht me in contact met twee personen die bekend zijn met Mindful Hardlopen: Judith Reuling – yogadocente, masseur en fervent hardloopster en Karen Dansen,  Mindful Run trainster van Nijmegen. Judith sprak ik heel bewust en vol aandacht op een buitenterras. Karen  nodigde me uit voor een kennismakingsclinic  Mindful Run. Daarmee verkende ik niet alleen het Mindful hardlopen maar vooral ook de fraaie omgeving van de Ooijpolder bij Nijmegen.

Wat is mindful?
Mindful is een Engelse term. Iets ‘mindful’ doen betekent iets heel bewust doen; met aandacht en in het moment. Dat kan met van alles. Het betekent niet ‘ergens achteloos mee bezig zijn’. Dat je bijvoorbeeld aan het praten bent en toevallig ook eet of een to-do-lijstje maakt in je hoofd, terwijl je in gesprek bent met een vriend(in). De term Mindfulness duikt de laatste tijd overal en nergens op. Wikipedia omschrijft het ongeveer als een gemoedstoestand die getypeerd wordt door de bewustwording van de eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten.

Wat is mindful hardlopen dan?
‘Mindful is heel erg in het moment zijn, bij je gevoel. Het draait om bewustwording’, aldus Judith Reuling.  Mindful hardlopen – ook wel Bewust Hardlopen – is hardlopen terwijl je aandacht hebt voor dát wat er is, je bewust bent van allerlei dingen in en om je heen. ‘Voelen waar je je voet zet, hoe je je voet zet en wat er dan in de rest van je lichaam gebeurt. Maar ook voelen hoe je ademt, welke gedachtes je hebt en wat je om je heen ziet.’ Door bewust de omgeving waar te nemen ervaar je een soort ontspanning, terwijl je je ondertussen wel inspant. ‘Bewust hardlopen, geeft minder blessures. Mensen houden het langer vol en hebben meer plezier en gemak in het hardlopen.’

De kennismakingsclinic
Op een zonnige zondagochtend rijd ik naar Nijmegen. We verzamelen bij het Valkhofpark. De drukte van de stad is hier goed voelbaar. ‘Mindful hardlopen is een combinatie van hardlopen, meditatie en yoga’, vertelt Karen me. Voordat onze benen in de hardloopstand gaan starten we met een yoga-oefening op het gras. Heerlijk even de spieren strekken en rekken. Dat maakt ons bewust van het lijf. Daarna lopen we de mooie Ooijpolder in. Het stadse leven lijkt even heel ver weg. Karen laat ons verschillende manieren van ademhalen uitproberen, eerst bewust door de mond in- en uit. ‘Hoe voelt dat?’ Daarna door de neus inademen en door de mond uit. Dat voelt bij mij al een stuk beter. Als laatste oefenen we met het in- en uitademen door de neus. Ik merk dat ik al hardlopend adem tekort kom. ‘Het is een kwestie van oefenen en wennen’, licht Karen toe. ‘Bewust ademhalen, speelt een belangrijke rol bij Mindful hardlopen. De neusademhaling is een optimale ademhaling en biedt veel voordelen voor je lijf. Iedere sporter kan daar profijt van hebben.’

Iets meer over de neusademhaling!
‘In- en uit ademen door je neus, maakt je adem rustiger en houdt je hartslag laag.’ Dr. Buteyko is de kenner op het gebied van de neusademhaling leert Karen mij. Hij verdiepte zich in de neusademhaling en onderzocht wat deze voor de mens doet. Karen licht nog wat toe. ‘Wanneer je door je neus in- en uitademt ga je rustiger ademen. Je gebruikt meer longcapaciteit en geeft het lichaam de tijd om de uitwisseling van koolstofdioxide en zuurstof goed en volledig te laten plaatsvinden. Een goede balans van koolstofdioxide en zuurstof in het lichaam geeft onder andere een betere doorbloeding van de spieren.’

Trainen
De neusademhaling leerde ik bij yoga. Tijdens het rennen echter vind ik het moeilijk. Karin: ‘Het vergt even volhouden en blijven trainen. Maar het effect is merkbaar. Ik loop met meer gemak en verkouden ben ik zo goed als nooit meer.’ Het grote voordeel van de neusademhaling is dat de hartslag laag blijft bij een rustige ademhaling, dat merk ik direct. ‘Meer ontspannen en makkelijker lopen, met meer uithoudingsvermogen, is dan het effect. Je houdt het dus langer vol en bent minder snel buiten adem.’ Wil je meer weten, google dan even op dr. Buteyko.

wild, paarden, hardlopen, mindful

Wilde paarden in de Ooijpolder

Kijk om je heen.
Naast hardlopen en op de ademhaling letten, ervaren we bewust hoe we onze voeten neerzetten. Op de voorvoet, of op de achtervoet.  Met schoen of zonder schoen. Door je er bewust van te zijn en de verschillende mogelijkheden uit te proberen, ontdek je meer en ben je je bewust van je lichaam. Stilstaan, tussen het lopen door, hoort ook bij Bewust Hardlopen. Stilstaan bij wat je voelt in je lijf en welke gedachtes je hebt.  Maar ook stilstaan bij wat om je heen is. We kijken en nemen waar; de geuren, de kleuren, de geluiden.  We begroeten onze tegenliggers, zien koeien en paarden en stoppen onderweg regelmatig voor een oefening. ‘Ik wissel het lopen altijd af met een stiltemoment, een yoga-oefening of een meditatie.’ De afwisseling is waardevol en maakt ons bewuster van onszelf. Ik geniet en ben me goed bewust van wat ik aan het doen ben. Fijn!

Hoe leer je Mindful hardlopen?
Lijkt het je wat om elementen van het Mindful hardlopen toe te passen in jouw hardloopmoment, tijdens een run of zelfs in je dagelijkse leven? Wil je met meer ontspanning en plezier hardlopen? Do-it-yourself kan natuurlijk altijd, een boek erover lezen ook, maar misschien heb je er meer aan eerst een training te volgen. Een training duurt 5 of 8 weken en is er voor beginners én gevorderden.  www.judith-yoga-shiatsu.nl/yoga/yoga-run/ of www.mindfulrun.nl . Veel hardloopplezier!

Mindful hardlopen, wat leer je ervan? Een korte samenvatting?

  • bewust en efficiënt ademhalen
  • beter voelen en op de signalen van je lichaam letten
  • bewuster omgaan met je lichaam
  • je omgeving bewuster ervaren
  • met meer focus lopen
  • met meer aandacht lopen (minder afgeleid door gedachtes)
  • makkelijker lopen
  • hardlopen als een beleving ervaren en minder als iets dat moet [einde kader]

 


©Petra Steffens

 

You may also like...